سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سکه دولت عشق

این نوع اشعار به زمینه زدایی از از نهضت عاشورا و میان تهی کردن ان می پردازد و احساس پوچ و تهی را جایگزین می کند .

یک قافله درد است و غم این کاروان اهل بیت 

                                     فصل خزان دارد نظر بر بوستان اهل بیت

در باغ اشک و ناله ها بنوشته روی لاله ها 

                                                    مظلوم حسین مظلوم حسین

                                                                        

یعنی هدف قیام حسین تنها نشان دادن مظلومیتش بود؟

لاله فاطمه در خون نشسته             یک گل و اینهمه نیزه شکسته

ای سکینه گریه کن از بهر بابا          وا شهیدا

نخل سرخ نبی در خون تپیده             ساربان شاخه او را بریده

کرده زهرا بر حسینش ناله بر پا         وا شهیدا

بلبل از داغ گل دارد ترانه   می زنندش چرا با تازیانه

لاله در خون ناله بلبل کرده بر پا   وا شهیدا

دختر فاطمه از شش برادر   برده یک پیرهن برای مادر

                                       عاشقم عاشق جان و سر دارم               بهر قربانی دو پسر دارم

از زمین تیر و خنجرم ریزند               از هوا اتش بر سرم ریزند

قلب من خسته دست من بسته                دیده ام گریه بر تو پیوسته

پیکری با خون اشنا دارم                 تو   مرا داری من تو را دارم

جان سپر کردم پیش غمهایت                تا سرم افتد بر قدمهایت

                   با این تفاسیر، در میان ابیات سروده شده در این مورد به ندرت به اشعاری متناسب با موضوع نیز بر می خوریم که اشاراتی به هدف قیام حسین (ع) نیز دارد :

آمدم تا درس حریت دهم بر مسلمین       

آگه از احکام دین خالق یکتا کنم

                                                

بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است

که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است

حسین مظهر آزادگی و آزادی است

خوشا کسی که چنینش مرام و آیین است               

 

نتیجه:

بررسی این ابیات نشان داد که اشعار سروده شده که در مراسم عزای شهیدان کربلا و یا روضه خوانی برای ائمه دیگر خوانده می شود ، از همه عناصری که باید دارا باشد مانند وزن و قافیه و محتوا و مضمون و زبان سلیس و ...بیشترین سهم را به عنصر عاطفه اختصاص داده است . به همین جهت کمبود عناصر دیگر به ویژه محتوا و هدف موجب سستی فرم و محتوای آثار شده ، ارزش این اشعار را گاه تا سطح یک منظومه کوچه بازاری یا شعر کافه ای  تنزل داده است . به نظر می رسد برای رسیدن به محتوا و مضمون عالی در اشعار مربوط به واقعه ای مهم که میلیونها مسلمان و حتی غیر مسلمان از ان تاثیر می گیرند ، باید برنامه ریزی های طولانی داشته باشیم و اولین قدم جلوگیری از نشر اینگونه اکاذیب و خواندن آنها در میان عموم به ویژه در صدا و سیمای جمهوری اسلامی است در حالی که در سال های اخیر بیش از پیش شاهد افزایش مضامین پست و نامربوط و توهین آمیز بوده ایم .



  • کلمات کلیدی : نوحه، سبک
  • نوشته شده در  جمعه 87/10/27ساعت  1:2 صبح  توسط مریم غفاری جاهد 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    جشن یا عزا؟ مسأله این است!!!!
    آدم عجیب کارهای عجیب تر!
    الاغ و علفهای قرمز
    ;کتری!
    دلخوشیهای خوابگاهی
    عکس های گمشده
    اخلاق فدای مذهب
    خلاف مجاز!
    [عناوین آرشیوشده]
     
    *AboutUs*>