سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سکه دولت عشق

ای تیر باران غمت خون دل ما ریخته   نگذاشت طوفان غمت خون دلی ناریخته

ای صد یک عشقت خرد جان صیدت از یک تا به صد 

                               چشم تو در یک چشم زد صد خون به تنها ریختته

ای  ریخته  سیل  ستم  بر   جان  ما  سر  تا   قدم

                               پس  ذره ای  ناکرده  کم  ما  تن  زده  تا  ریخته

ماهی و جوزا زیورت وز رشک زیور در برت

                              از غمزه  چون  نشترت  مه  خون  جوزا  ریخته

 محراب قیصر کوی تو  عید  مسیحا  روی  تو

                              عود   الصلیب  موی  تو    اب    چلیپا   ریخته

در پختن  سودای  تو خام است  با ما  رای  تو

                               ما  زر و  سر  در  پای  تو خاقانی  اسا ریخته

روز نو است و فخر دین بر اسمان مجلس نشین

                              ما  زر  چهره  بر  زمین  تو سیم  سیما  ریخته

خاقان اکبر  کز فلک بانگ  امدش  کالامرلک

                               در  پای  او  دست  ملک  روح  معلا  ریخته

این شعر مطلع دوم از مدحیه خاقانی برای فخرالدین منوچهر شروانشاه است . خاقانی شاعر قرن ششم شاعری بلند نظر و دارای احساسات لطیف است وی مردی کامل است که گرچه در ابتدای شاعری مدح سلاطین و امرا می گفته ، بعدها به امور دنیوی بی اعتنا شده و گوشه ای اختیار کرده است . وی به تصوف نیز توجه داشته گر چه مانند سنایی و عطار در مرتبه بالایی نمی باشد و مانند صوفیان متوسط به تظاهر می گراید و همچون عرفا و صوفیه کامل جهان را همه حسن و نیکی و خیر نمی بیند بلکه از مردم زماه گلایه هیا فراوان دارد و از بی وفایی جهان و مردم ان می نالد و جهان را پر از انواع شرور و مفاسد می انگارد و این با عقیده صوفیه و عرفا که وجود را منشأ خیر و جمال و شرور را اعدام می دانند منافات دارد .چنانکه می گوید :

از بد ایام امان  کس   نیافت      وز روش دهر زمان  کس  نیافت

اهل میندیش که در عهد  ما      سایه  عنقا  به  جهان  کس  نیافت

جنس  طلب  کردی  خاقانیا      کم طلب ان چیز که ان کس نیافت 

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 87/1/21ساعت  1:0 عصر  توسط مریم غفاری جاهد 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    طفل جان
    مزاحمت مشروع
    مقایسه کیفر مرگرزان در دین زرتشت با کیفر اعدام در فقه و حقوق اسل
    بررسی بلوغ و ازدواج در فقه زرتشتی بر اساس کتاب روایات داراب هرمز
    بررسی تطبیقی نقش فرزند در عبور از چینوت پل و پل صراط، بر اساس رو
    جشن یا عزا؟ مسأله این است!!!!
    آدم عجیب کارهای عجیب تر!
    الاغ و علفهای قرمز
    ;کتری!
    دلخوشیهای خوابگاهی
    [عناوین آرشیوشده]
     
    *AboutUs*>