سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سکه دولت عشق

        

         منم  که  دیده  به  دیدار دوست  کردم  باز                     چه شکر گویمت  ای  کار ساز  بنده  نواز

         نیازمند  بلا  گو  رخ  از   غبار   مشوی                      که  کیمیای  مراد است  خاک   کوی  نیاز

         ز مشکلات  طریقت عنان متاب  ای   دل                     که  مرد  راه  نیندیشد از  نشیب   و  فراز

         طهارت  ار  نه به خون جگر کند  عاشق                      به قول  مفتی عشقش  درست  نیست نماز

         درین  مقام  مجازی  به  جز   پیاله  مگیر                     درین  سراچه  بازیچه  غیر   عشق  مباز

         به  نیم  بوسه  دعایی  بخر  ز  اهل   دلی                      که کید دشمنت از جان و جسم   دارد  باز

         من از نسیم سخن چین  چه طرف بر بندم                      که سروراست درین باغ نیست محرم راز

         به یک  دو قطره که ایثار کردی  ای دیده                       بسا  که  در  رخ  دولت  کنی  کرشمه ناز

         امید   قد  تو   می داشتم   ز    بخت   بلند                      نسیم  زلف  تو  می خواستم ز  عمر دراز

         فکند  زمزمه  عشق  در  حجاز  و عراق                        نوای    بانگ   غزل های  حافظ   شیراز

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 86/9/25ساعت  9:19 عصر  توسط مریم غفاری جاهد 
      نظرات دیگران()

     

    معراج موضوعی است که به انحاء گوناگون در شعر شعرا دیده می شود و اغلب برگرفته از ایات و روایاتی است که این سفر آسمانی را شرح می دهد .

    در قرآن کریم در دو سوره به معراج پیامبر اشاره شده است:

     سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی مسجد الاقصی الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا انه هو السمیع البصیر    ( اسری/211)

    پاک و منزه است خدایی که در شبی بنده خود را از مسجد الحرام به مسجد الاقصایی که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساخت سیر داد تا آیات خود را به او بنماید که خدا به حقیقت شنوا و بیناست.

    ثم دنی فتدلی(8) فکان قاب قوسین او ادنی(9) فاوحی الی عبده م اوحی(10) ما کذب الؤد ما رای(11) افتمارونه علی ما یری (12) و لقد رآه نزله اخری(13)عند سدره المنتهی(14)عندها جنه الماوی(15) اذ یغشی السدره المنتهی(16) ما زاغ لبصر و ما طغی(17) لقد رای من آیات ربه الکبری(18)        (  نجم/8-18 )

    آنگه نزدیک آمد و بر او نازل گردید. با او به قدر دو کمان یا نزدیکتر از آن شد . پس خدا بر بنده خود می نمود آنچه را که هیچکس درک آن نتواند کرد. آنچه دید دلش هم حقیقت یافت و کذب و خیال نپنداشت.آیا کافران بر آنچه رسول در شب معراج مشاهده کرد انکار می کنندو یکبار دیگر هم رسول او را مشاهده کرد در مقام سدره لمنتهی .بهشتی که مسکن متقیان است در همان جایگاه سدره است چون سدره می پوشاند آنچه را که احدی از آن آگاه نیست . چشم از حقایق آن عالم آن چه را باید بنگرد بی هیچ کم و بیش مشاهده کرد .آنجا از بزرگتر آیات حیرت انگیز پروردگار را به حقیقت دید.

    مفسران ضمن شرح این آیات شاخ و برگ هایی از روایات بر آن افزوده اند که موجب پدید آمدن عقاید گوناگون در این باره شده است . بنابراین دیدگاه شاعران نیز بسته به نوع عقیده و نگرش تفاوتهایی پیدا کرده است .

    منظومه سرایان نامی چون نظامی سنایی سعدی  فردوسی  و. هریک در ابتدای هر منظومه فصلی را به نعت پیامبر اختصاص داده اند که در آن از معراج نیز سخن رفته است. گاه نیز معراج خود موضوعی است که فصلی به آن اختصاص داده می شود .

    نظامی گنجوی از جمله شاعرانی است که فراوان از معراج می گوید او در ابتدای هر یک از پنج گنج خود ابیاتی طولانی در توصیف معراج می سراید که گاه به اطناب می انجامد. در مخزن الاسرار با این ابیات شرح معراج را آغاز می کند:

    نیم شبی  کان   فلک  نیمروز                      کرد  روان  مشعل  گیتی   فروز

    نه فلک از دیده عماریش کرد                      زهره و مه مشعله داریش کرد

    کرد رها در حرم     کائنات                     هفت خط و چار حد و شش جهات

    روز شده با قدمش در وداع                      زآمدنش آمده مه در سماع

    دیده اغیار گران خواب گشت                     کاو سبک از خواب عنان تاب گشت

    با قفس قاب از این دامگاه                          مرغ دلش رفته به آرامگاه

                                                                                (نظامی مخزن الاسرار 17)

    این ابیات حدود 66  بیت است که شرح مبسوطی از آن شب عجیب دارد.نظامی در این ابیات هم عقیده کلامی خود را مبنی بر دیدار خداوند با چشم سر بیان می کند و هم طبع روان خود را به رخ رقیبان می کشد.

    همچنین در ابتدای لیلی و مجنون بیش از 40 بیت  در هفت پیکر 75 بیت و  درشرفنامه 66 بیت درباره معراج سروده است و این غیر از ابیات پراکنده ایست که در باره پیامبر و معراج دارد.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  پنج شنبه 86/9/15ساعت  9:55 عصر  توسط مریم غفاری جاهد 
      نظرات دیگران()

              تاریکی پیچک وار به چپر ها پیچپد ، به حنا ها به افراها.

              و هنوز ما در کشت در کف داس.

              ما ماندیم تا رشته شب از گرد چپر ها واشد فردا شد .

              روز آمد و رفت .

              تاریکی پیچک وار ، به چپر ها پیچید ، به حنا ها به افراها.

              و هنوز یک خوشه کشت، در خور چیدن نه.یاد رسیدن نه.

              و هزاران روز و هزاران بار.

              تاریکی پیچک وار ، به چپرها پیچید ، به حناها به افراها.

              پایان شبی، ما در خواب ، یک خوشه رسید ، مرغی چید .

              آواز پرش بیداری ما.

                                        (هشت کتاب ، 246)



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  پنج شنبه 86/9/8ساعت  12:22 عصر  توسط مریم غفاری جاهد 
      نظرات دیگران()

    شهریارا تو  به شمشیر قلم  در  همه  آفاق

    به خدا ملک دلی نیست که تسخیر نکردی

     

    محمد حسین شهریار شاعر معاصر از خطه آذربایجان ، شاعری پر آوازه و شیرین سخن است که اشعار فراوانی به زبان آذری و فارسی دارد . شعر حیدر بابای او به زبان آذری سروده شده و از اشعار معروف و زیبای اوست که قسمتی از ان به فارسی ترجمه شده است . شهریار گر چه به سبک قدما شعر می گوید و اشعار نو کمتر دارد اما از مضامین نو و امروزی غافل نیست . در این غزل که نامش "غزل قراضه" است ، با اینکه غزل عشقی است اصطلاحات و واژه هایی به کار برده که مفاهیم طنز آمیز از ان بیرون می آید مانند : سر رفتن حوصله ، زیر بار رفتن ،ور رفتن ، ماده رفتن و نر برگشتن ، هوتول،در رفتن تلنگ ،از رو رفتن ،بی پدر و مادر ، از دستش در رفت ، اینها عباراتی نیستند که در شعر استفاده شوند اما در شعر شهریار به فراوانی یافت می شود . تفاوت شعر شهریار با شعر قدما هم در همین مضمون های عامیانه ای است که وارد حوزه ادبیات کرده که در نثر دهخدا و شعر اشرف الدین گیلانی(نسیم شمال ) هم نمونه هایی از آن می بینیم .

     

    غزل قراضه

     

                        از  فراق  تو  دگر حوصله  من   سر  رفت       زیر بار  غم   هجرت  نتوان  دیگر  رفت

                        بخت من در شب هجران تو از شرم حضور      وعده وصلی  اگر داد ز زیرش  در رفت

                        نتوانست   برد   از   پسر   ذوق      تو   دل      دخترفکرت من هرچه که با خود ور رفت

                        دل  ز  کوی  تو چو  مستخدم  کشف  قاچاق       ماده  برگشت  اگر  موقع   رفتن  نر  رفت

                        گر کسی زیر  هوتول  رفت  نگیریم  بر  او       خوشمزه کار کسی  بود که زیر  خر رفت

                        زیر  بار  غم  دنیا  نه  منم  عاجز  و    بس         رستم زال زمین  خورد و تلنگش  دررفت

                        دلم  اول  به  جفای  تو  نمی رفت  از    رو        دید روی تو ازاو سفت تر است آخر رفت

                        پیش  ما  یار  نیامد نه  به زاری  نه به زور        گر به پیش دگران رفت به زور زر  رفت

                        بایدش    کند     مهر   پدر  و   مادر     دل         هر که  دنبال  چنین  بی پدر و  مادر رفت

                        از " قراضه " غزل  خوب  تقاضا     نکنید       این یکی هم دگر این دفعه زدستش دررفت

                                                                                                ( دیوان شهریار ، ج1 ، 723)

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 86/9/4ساعت  12:54 عصر  توسط مریم غفاری جاهد 
      نظرات دیگران()

    عاقبت خط جاده پایان یافت

    من رسیدم ز ره غبار آلود

    نگهم پیشتر ز من می تاخت

    بر لبانم سلام گرمی بود

     

    گفته اند شعر فروغ  صدای زن محصور در طول اعصار است ؛ اما این چیزی است که حتی خود فروغ هم اعتباری برای ان قائل نبود ،شعر او همانقدر که بیان کننده درد زن در عصر خودش هست ، بیان کننده دردهای یک مرد نیز می تواند باشد " اگر شعر من یک مقدار حالت زنانه دارد ، خب این خیلی طبیعی است که به علت زن بودنم است . من خوشبختانه یک زنم ؛ اما اگر پای سنجش ارزش های هنری پیش بیاید فکر می کنم دیگر جنسیت نمی تواند مطرح باشد ."

    دردی که در شعر فروغ موج می زند ، زخم دهان گشوده انسان روشنفکر عصر اوست ، انسانی که بعد از انقلاب صنعتی ، در چهار راه زوال ارزشها ایسنتاده است و عقوبت دشوار را چندان تاب آورده که آن کلام مقدس از خاطرش گریخته است و فروغ اگر شعر می گوید ایستادگی در برابر این زوال است و پایداری در برابر زوال بزرگتر یعنی مرگ.

     

    عافبت خط جاده پایان یافت

    من رسیدم ز ره غبار آلود

    تشنه بر چشمه ره نبرد و دریغ

    شهر من گور آرزویم بود

     



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  شنبه 86/8/19ساعت  6:56 عصر  توسط مریم غفاری جاهد 
      نظرات دیگران()

    <      1   2   3   4   5      

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    طفل جان
    مزاحمت مشروع
    مقایسه کیفر مرگرزان در دین زرتشت با کیفر اعدام در فقه و حقوق اسل
    بررسی بلوغ و ازدواج در فقه زرتشتی بر اساس کتاب روایات داراب هرمز
    بررسی تطبیقی نقش فرزند در عبور از چینوت پل و پل صراط، بر اساس رو
    جشن یا عزا؟ مسأله این است!!!!
    آدم عجیب کارهای عجیب تر!
    الاغ و علفهای قرمز
    ;کتری!
    دلخوشیهای خوابگاهی
    [عناوین آرشیوشده]
     
    *AboutUs*>